[[[SUORA LÄHETYS=]###]] Marokko Kroatia elää - Tutorcyllo
Kiitin luojaa varjeluksesta, että en ollut ylimmällä lauteella, nimittäin silloin alkoi sellainen löytytys, että.. Ja enhän minä, saunakulttuurin alkuasukas voinut olla ensimmäinen, joka poistuu tulikuumasta saunasta. Japanilainen saunaseremonia pitää sisällään paitsi löylynheittämistä, niin myös viuhkalla heiluttelua. Ja jokainenhan tietään miltä kuuma ilmavirta tuntuu, kun saunassa ihan vain puhaltaa käteen. Ja tässä saunassa isolla viuhkalla heiluteltiin… Mutta luovutettava oli paljon ennen monia.. Japanissa kiertelin jonkin verran thaimaalaisen ystäväni kanssa. Usein meiltä saatettiin kysyä, että mistä olemme.
Ennakko: E-lohkossa riittää jännitettävää: Ennakkosuosikkien
Pienin purojen solina on edelleen äänimuisto tältä retkeltä. Hakonen reitillä oli enimmäkseen köysirataosuuksia (tosin yksi köysirata ohitettiin bussilla, kun tulivuori oli aktiivinen), bussia, paikallisjunaa ja laivamatkaa. Yhden osuuden menimme kävellen ja tämän osuuden maasto oli lievästi sanottuna haasteellista (kohtisuoraan ylös huonoa polkua). Jos kävelyosuuden jättää välistä, reitti sopii myös huonompikuntoisille.
Hetkeä myöhemmin tai aiemmin tuleva juna voi mennä ihan vikasuuntaan. Toki organisointi on tullut tarpeeseen, Japanissa asuu 126 miljoonaa asukasta ja japanilaisia asuu neliökilometrillä 337 (Suomen väestötiheys on 18). Kymmenvuotiaamme katseli Shinjukun aseman seudun ympäristössä ihmismerta ja totesi ”Näitä mustapäitä vain riittää”. Tämä letkautus on jäänyt vahvana muistona elämään perheeseemme. Ensimmäistä kertaa elämässä koin olevani erilainen.
Jalkapallon MM-kisat 2022 - Löydä otteluohjelma ja tietoa
Miksi japanilaiset rakastavat Suomea ja Japani tuntuu niin
Oli ihailtavaa, miten kiinnostuneesti he kuuntelivat ja avoimesti ihailivat. Suomalaisetkin ihailevat monasti, mutta ehkä hieman kyräillen ja piilotellen. Mutta mikä se on niissä muumeissa, joka niin innostaa japanilaisia? Toki se on tavallaan meidän yhteistä kansallisomaisuutta, kun meidän Tove on kirjat kirjoittanut ja jo -70 luvun vaihteessa japanilainen Hayao Miyazaki teki kyseenalaista muumi-animaatiota – siinä ryypättiin ja tehtiin muuta sopimatonta – Tove ei edes hyväksynyt moista animaatiota.
Oikeasti minulla oli tilanne, jolloin japanilainen ystäväperheeni kysyi ruokailun jälkeen, että haluaisinko jäätelöä jälkkäriksi ja kun ilmaisin haluni, niin minulle tuotiin tarjottimella isohkon konvehtikarkin suuruinen yksittäispakattu jäätelö, suupalan kokoinen;-). Japanilaiset rakastavat ja ihannoivat pienuutta, jopa koiria jalostetaan minikokoisiksi ja luonnostaankin pienten rotujen pennuille syötetään hormoneja, jotta pentujen kasvu pysähtyy.
Vaatimattomuus. Sopiva ”koruttomuus”. Toisaalta suomalaisuuteenkin liittyy ihailu. Mekin helposti ihailemme monia asioita, se vain ilmentyy kateellisuutena. Naapurikateus on ihan klassikkoesimerkki. Japanilaiset ihailevat (ja ehkä sen takana ovat kateellisia), mutta sitten reilusti kopioivat. Viime aikoina Japanissa on erityisesti oltu kiinnostuneita Suomen neuvolajärjestelmästä ja osin sitä on kopioitu ja viety Japaniin. Japanissa ollessani esitelmöin suomalaisesta terveydenhoitojärjestelmästä ja erityisesti mielenterveystyöstä paikallisille musiikkiterapiaopiskelijoille.
Lenkillä tuntui tragikoomisesti turvalliselta, kun kukaan ei tervehtinyt saati kohdannut katseella eli käytössä oli suomalaisuutta vastaavat ”käytöskoodit”. Paikalliset eläkeläiset evästauolla Mt. Takailla Japanilaisia ja suomalaisia yhdistää innostus luontoon. Toki siinäkin on eroja. Japanilainen kaipaa tuotteistettua palvelua ja vaellusreiteillä Hakonen alueella Tokiossa ja Mt. Tokain reiteillä näin melkoista välineurheilua ja todella brändättyä pukeutumista esim. alppimaiden puolipitkiä värikkäitä sukkia.
Vaikka olen ollut aiemminkin aasialaisten ympäröimänä tai Afrikassa ainoana valkolaisena, niin Japanissa kokemus korostuu. Saattoi olla, että täyteen ahdetussa metrovaunussa olimme ainoita valkolaisia. Vaatetuksemme myös poikkesi, suurin osa oli pukeutunut ”työasuun”, mustavalkoiseen kokopukuyhdistelmään. Tätä asukokonaisuutta käyttävät niin miehet kuin naisetkin, naiset korkokenkien kanssa. Ja kun vielä lasketaan koulupukuihin pukeutuneet lapset ja opiskelijat, niin voinette ymmärtää edelleen ihmetyksen siitä, että miksi tuntuu niin kotoisalta. Japanissa on turvallinen olo, ei ole tarvetta kurkkia olan yli, että ketä sieltä tulee. Vaikka ihmisiä tosiaan tulee ja paljon.
[[[katsoa netissä@@@](]] Tunisia Australia elää 26
Kieltämättä minulla suomalaisena oli hieman outo olo kylpeä lämpimissä altaissa isolla naisporukalla ilkoisen alasti – Suomessa moinen mahdollista vain Yrjönkadun uimahallissa Helsingissä. Saunakulttuuri yhdistää meitä. Onsen-kylpylän saunassa oleva löylyttäjä aivan innostui, kun kysyi minulta, että mistä maasta olen. Hän kertoi heti kaikille saunojille, että nyt meillä on mukana ammattilainen, kun sauna tulee Suomesta.
No kun hän sanoi mistä oli, niin se pitkälti ohitettiin, mutta… Loppumatkasta minä aloin kiertelemään vastaamasta kysymykseen, sanoin olevani Euroopasta. Nimittäin, jos sanoin olevani Suomesta, niin alkoi sen laatuinen huokailu, ihastelu ja kumartelu. Se tuntui kiusaannuttavalta ja jopa hävetti, kun minua ihailtiin ja ystävääni pidettiin ilmana. Nagoyassa olevan omakotitalo – tässä on suoraviivaista arkkitehtuuria. Toki omakotitalot ovat Japanissa harvinaisia. Yksinkertaisuuden ihanne, suoraviivaisuus. Mielestäni tämä yhdistää meitä molempia kansakuntia.
(Tänään@@) Marokko Kroatia elää 23 marraskuuta 2022
MM-jalkapallo | Belgialle torjuntavoitto MM-avauksestaan – näin eteni keskiviikon kisapäiväAamulehti seurasi tässä artikkelissa Qatarin jalkapallon MM-kisojen kolmatta päivää. Michy Batshuayi teki Belgian ainoan maalin Kanadaa vastaan keskiviikkoillan viimeisessä ottelussa. 23. 11. 9:00 | Päivitetty 23. 23:01AamulehtiKeskiviikko oli kutkuttava neljän ottelun MM-päivä. Hallitseva MM-hopeamitalisti Kroatia, Saksa, Espanja ja Belgia saivat astella ensimmäistä kertaa MM-nurmelle tässä turnauksessa. Aamulehti seurasi tässä artikkelissa MM-kisojen keskiviikon tapahtumia kentällä ja sen ulkopuolella. Keskiviikon ohjelma: 12. 00 Marokko–Kroatia 0–0 (F-lohko) Yle15.
Myös äänijänteitä katkotaan, että koirat eivät hauku. Tästä ei voi tykätä ja se on oikeasti jotain, mitä kukaan suomalainen (en kyllä haluaisi, että kukaan muunmaalainenkaan) ei voi digata/hyväksyä. Japanissa on pulaa tilasta ja kun talot ovat pieniä, niin tarvitaan pieniä koiriakin. Tässäkin taas erilaisuus Suomeen verrattuna. Japanissa asiat ovat hyvin organisoituja. Olen itse organisoija, joten tämä asia tuo minulle henkilökohtaisesti rauhaa ja selkeyttä. Japani ei tunnu Aasialta, kaikki toimii. Asiat toimivat jopa käsittämättömän hyvin, juna tulee asemalle sekunnilleen oikeaan aikaan.
Ennakko: E-lohkossa riittää jännitettävää: Ennakkosuosikkien tykitystä vai Costa Rican ihmetemppuja? AOP MM-turnauksen E-lohkossa paremmuudesta mittelevät Saksa, Espanja, Costa Rica ja Japani. Etukäteen ajateltuna eurooppalaiset jyräävät tässä lohkossa, mutta yllätyksetkään eivät ole täysin poissuljettuja. Saksa eteni odotetusti karsintalohkonsa ykkösenä MM-kisoihin. Ainoa kauneusvirhe oli Pohjois-Makedoniaa vastaan kärsitty yllätystappio, joka päätti Die Mannschaftin 20 vuoden tappiottomien otteluiden putken MM-karsinnoissa. Hansi Flickin suojatit voittivat kuitenkin yhdeksän muuta peliään, eikä muille jäänyt juurikaan nokan koputtamista. Saksalla on jälleen erittäin vahva ryhmä kasassa, ja vaikka sitä ei ole laskettu turnauksen suurimpien ennakkosuosikkien joukkoon, mitä tahansa saattaa tapahtua, kun joukkue saa koneensa käyntiin.
Jalkapallon MM-kisat: Saksa–Japani, Espanja–Costa Rica
Miksi japanilaiset rakastavat Suomea ja Japani tuntuu niin kotoisalta? En ole koskaan fanittanut Japania ja sinne matkustaminen ei ole ollut edes haaveissani. Mutta kun sitten astuin ensimmäisen kerran Japanin maaperälle, niin tuli tunne kuin olisin kotiin tullut. Tällaista tunnetta minulla ei ole missään muualla kuin omassa kotimaassa (ja inan myös Ruotsissa matkustaessani). Tällaista väriloistoa ei Suomen katukuvassa näy Miten näin voi olla?!!! Japanissa on oikeasti kaikki on erilaista, vai onko??? Jäätelötkin myydään minipakkauksissa – ja suomalaiset rakastavat jäätelöä ja yksi sun toinen ottaa litran jäätelöpaketin ja pistelee sitä suoraan paketista isolla lusikalla.
kooste JPN - CRC | FIFAn jalkapallon MM 2022 - Yle Areena